2. Opplæring ansatte

Helsetjenesten har allerede stort fokus på god pasientkommunikasjon. For at helsepersonell skal kunne motivere og veilede en pasient frem til å delta i valget kreves kunnskap om hva samvalg innebærer. Ulike intervensjoner som kurs for klinikere, e-læring, og andre ressurser på “Samvalgstrappa” gir et godt grunnlag for dette.

  • Etabler forståelse i kliniske team på hvorfor samvalg er viktig.
  • Samvalg er en del av klinisk hverdag, ikke noe som kommer i tillegg.
  • Start opplæring av ansatte før pasienttiltak iverksettes.
  • Det er viktig at alle som er i kontakt med pasienter har en felles forståelse av samvalg.
  • Lag en langsiktig plan for å øke evnen til samvalg i hele staben.
  • Ta hensyn til modenheten i teamet.
  • Legg inn kunnskap om samvalg som en del av opplæring av nyansatte (nyansatteplanene).

  • I samvalgstrappa finner du en oversikt over opplæringsressurser for alle ansatte i helsetjenesten.
  • For å oppnå en dypere forståelse av samvalg kan det være lurt å jobbe med temaet over tid. Se eksempel fra to kirurgiske avdelinger under.
  • Foredrag tilpasses ulike grupper, profesjoner og nivåer.
  • E-læringskurset «Seks steg til samvalg» (45 min.) er spesielt utviklet for behandlere.
  • E-læringskurset «Lynkurs i samvalg» (9 min.) er utviklet for alle ansatte i helsetjenesten uavhengig av profesjon.
Enkel tegning av en pasient som snakker med en helsearbeider
  • Fag- og undervisningsansvarlige har oversikt over de faste tidspunktene for undervisning og fagdager.
  • Planlegg undervisningen i samme tidsperiode for de ulike helseprofesjonene. Erfaring viser at dette letter innføringsarbeidet.

  • Legg undervisningen til etablerte møtepunkter: Fagdager, undervisningsmøter, fordyping, morgenmøter, og annet.

Samvalgstrappa

Her finner du en oversikt over opplæringsressurser for alle ansatte i helsetjenesten.

I tillegg tilbyr Samvalgssenteret foredrag om samvalg for ulike grupper pasienter, helsepersonell og studenter, og for hele avdelinger og enheter. Innhold og nivå skreddersys avhengig av behov.

Illustrasjonbilde: Colourbox.com

Eksempel på undervisning i en kirurgisk avdeling
  • Leder: Forankrer samvalg generelt på internmøter
  • Leger: Introduksjon til samvalg på legenes morgenmøte (20-30 min)
  • Sykepleiere og helsesekretærer: Ta Lynkurs i samvalg (9 min)

  • Leger: Felles gjennomgang av e-læringskurset «Seks steg til samvalg» onsdag og fredag morgen på legenes internundervisningsprogram (til sammen ca 60 min).
  • Sykepleiere og helsesekretærer: Undervisning i samvalg, flere alternative tidspunkter i løpet av onsdag og torsdag slik at flest mulig kan delta (20-30 min).
  • Veien videre i fellesmøtet fredag samme uke.
  • Leger: Internundervisning med erfaringer, gjennomgang av eksempler fra klinisk hverdag.
  • Sykepleiere og helsesekretærer: Fordyping i relevante deler fra undervisningen

Aktiviteter og tidsbruk

Gannt-diagram med teksten: 2. Opplæring ansatte