5. Oppfølging

SIrkel av fire piler

For å lykkes med varige endringer er det viktig at avdelingen opprettholder fokus på samvalg også etter implementeringsfasen.

Bruk sjekklisten til å finne ut hvordan avdelingen ligger an:

  • Har dere en oppfølgingsplan?
Hvis ikke
I en plan for oppfølging kan man, for eksempel, fortsette med de aktiviteter som ble gjort under implementeringsfasen (se Planlegg aktiviteten). Lenger ned på denne siden finner du også gode tips for å opprettholde motivasjon og kunnskapsnivå hos de ansatte. I tillegg kan det være lurt å lage en plan for å følge med på progresjonen gjennom gjentatte målinger.
  • Er de ansatte i avdelingen motivert?
Hvis ikke
Se avsnittet “Opprettholde motivasjon” lenger ned på siden for tips og råd.
  • Støter dere på hindringer som gjør arbeidet vanskeligere?
Tips
Identifiser hva som gjør arbeidet med samvalg vanskelig. Snakk med samvalgskoordinator og andre som jobber med implementering på ditt sykehus for å få tips om hvordan du kan omgå disse.
  • Er ansvaret for oppføling tydelig fordelt?
Hvis ikke
Klargjør hvem som er ansvarlig for de ulike oppgavene i oppfølgingsplanen. Hovedansvaret bør ligge på seksjonsleder, men oppgaver kan delegeres, for eksempel til fagansvarlig lege og sykepleier, eller opplæringsansvarlig.
  • Opplever pasientene å bli invitert til å delta?
Vet ikke
Se avsnittet “Måle endringer” lenger ned på siden.
  • Finnes det en plan for å opprettholde kunnskapsnivået hos de ansatte?
Hvis ikke
Se “Opprettholde kunnskapsnivå” lenger ned på siden.

Ledere er nøkkelpersoner for å holde oppe motivasjonen. Tidspress, krisehåndtering og gamle vaner kan hindre progresjon i gjennomføringen av samvalg. Kvaliteten på samvalg i en avdeling må vedlikeholdes, og hvis noen opplever at samvalg ikke praktiseres har det en demotiverende effekt.

Som leder kan motivere dine kolleger gjennom å:

  • Vise engasjement
  • Etterspørre resultater og fremdrift
  • Vise at samvalg prioriteres i praksis ved å avsette tid til å gjennomføre arbeidet
  • Fokuser på nytteverdien for både pasienter og klinikere
  • Trekke frem gode pasienthistorier

Samvalgssenteret kan tilby ekstra undervisning ved behov for veiledning, eller motivasjon.

Leder er ansvarlig for å legge til rette for at kunnskapsnivået opprettholdes.

Som leder kan du:

  • Støtte opplæringsansvarlig i avdelingen, for eksempel en fagsykepleier
  • Etablere kontakt med samvalgskoordinator i ditt helseforetak
  • Konkretisere samvalg i lederavtalen
  • Ha oversikt over hvor mange som har fått undervisning

Opplæringsansvarlig kan (i samarbeid med arbeidsgruppen):

  • Lage en plan for å gi ansatte regelmessig påfyll av kunnskap (f.eks. e-læring)
  • Gjøre lynkurset til en del av opplæringsplan for nyansatte.
  • Sammen med leder løfte samvalg som tema på fagdager, tavlemøter og andre arenaer
  • Bruke en kombinasjon av virkemidler for å nå praksisendring. Se Samvalgstrappa
  • Oppmuntre klinikerne til å øve på samvalg, ved å sende inn lydopptak til Samvalgssenteret

Målinger kan være nyttig for å avdekke om hvorvidt:

  • Samvalg utføres
  • Pasientene opplever å bli invitert til å delta i valg
  • De ansatte i avdelingen er motivert

Tips på fremgangsmåte:

  • Involver gjerne kolleger med forbedringskunnskap
  • Lag et tydelig resultatmål for hva som skal oppnås
  • Anvend både kvalitative og kvantitative mål for samvalg
    Eksempler: Prosessmål (for eksempel spørreundersøkelser) og resultatmål (for eksempel telle tjenestekoder)
  • Utfør målinger jevnlig og sammenlign resultatene fortløpende for å vurdere endring over tid. Hvis det ble gjort en baselinemåling i starten av prosessen: Ha den som utgangspunkt.

Forslag på parameter for måling:

  • Bruk av tjenestekoder kan være en enkel og målbar parameter
  • Pasientrettete spørreundersøkelser eller intervjuer
  • Kunnskapsnivå og motivasjon hos ansatte i avdelingen
  • Antall ansatte som har gjennomført opplæring

Bruk gjerne våre spørreskjemaer (Nyttige ressurser)

For en vellykket implementering bør dette være på plass:

At samvalg:

  • Aksepteres som metode
  • Blir gjennomført
  • Oppleves som relevant
  • Brukes slik det skal (etterlevelse og kvalitet)
  • Tilbys pasientene
  • Tilbys over tid

God implementering gir bedre pasientutfall (Proctor et al., 2011).

Opplæring

  • Opplæring i samvalg for ansatte, og studenter på universitetet
  • Kurs i samvalgsveiledning
  • Lydopptak med personlig veiledning
  • Skreddersydd undervisning ved behov

Implementering

  • Kurs i implementering av samvalg
  • Veiledning i implementeringsarbeid
  • Identifisering av samvalg i pakke- og pasientforløp
  • Hjelp med målingsmetoder

Se Samvalgstrappa for en oversikt over tilgjengelige resursser

Utenfor Helse Nord

  • Tilgang til e-læringskurs og alle andre åpne ressurser i Samvalgsveiviseren
  • Digitale foredrag, skreddersydd etter behov
  • Veiledning for samvalgsteam og samvalgskoordinatorer med utgangpunkt i Samvalgsveiviseren og pasientforløp

Vennligst ta kontakt med oss hvis du har spørsmål, eller ønsker å benytte tilbudene!

Bli med i vårt fagnettverk

Samvalgssenteret inviterer regelmessig til et nettbasert fagnettverk som holdes i et virtuelt møterom. Møtet er åpent for deltakere fra alle helseregioner.

Hensikten med møtet er å dele og øke kunnskap om samvalg. I tillegg er dette en fin anledning til å bygge nettverk og etablere kontakt med andre som er interessert i samvalg.

Klikk her for å få informasjon om påmelding, program og tidspunkt for neste møte.

Gannt-diagram med teksten: 5. Oppfølging og vedlikehold
Logo Finnmarksykehuset